Monday, 28 October 2019

Über sieben Brücken

by Karat

Über sieben Brücken was the first — and, in my view, still the best — LP of the East German band Karat I ever heard. I’m not quite sure where my brother’s classmate, who lent it to us, got it from; it even could have been the famous Moscow record store, not-too-inventively named Мелодия — I bought some of Karat’s later vinyls there. Does not matter really.

German has never appealed to me as particularly musical language, yet, in spite of this, I instantly fell in love with this record. For me, the first riffs of He, Mama became the quintessence of rock’n’roll; the seamless transition to Blues by shifting the accent within its quasi-final five-note figure (mind you, it’s the same note) is impeccable, as is the gradual acceleration of the Blues and surprise return to the chorus of He, Mama. The haunting Musik zu einem nichtexistierenden Film has always made me daydream of that non-existent film. One day, I thought, I’ll shoot it myself. The magnificent Auf den Meeren is my favourite song of this album: today it makes me think of a funkier version of Another Brick in the Wall, although I am pretty sure Karat were not aware of it at the time (Pink Floyd released their hit only in November 1979). The country-influenced Das, was ich will could have been awfully out of place here if not for the fact it’s just one minute long. As such, it makes a welcome break and brings the first side to a close.

The second side opens with playful Gewitterregen full of odd meters — I still scratch my head trying to figure out what is going on here. It makes way to epic rock-waltz Albatros. As I realise now, the bass line of the Albatros’s bridge, together with the one in Auf den Meeren, had influenced my own bass playing a lot. Another solid rock’n’roll, Wenn das Schweigen bricht, is probably the only “disposable” song of the album; at least I prefer to skip it and go straight to the closing track, a beautiful ballad-cum-drinking song in the best sense of the latter term.

Über sieben Brücken mußt Du gehn
(Ed Swillms/Helmut Richter)
Manchmal geh’ ich meine Straße ohne Blick,
manchmal wünsch’ ich mir mein Schaukelpferd zurück.
Manchmal bin ich ohne Rast und Ruh’,
manchmal schließ’ ich alle Türen nach mir zu.

Manchmal ist mir kalt und manchmal heiß,
manchmal weiß ich nicht mehr was ich weiß.
Manchmal bin ich schon am Morgen müd’,
und dann such’ ich Trost in einem Lied.

Über sieben Brücken mußt du geh’n,
sieben dunkle Jahre übersteh’n,
siebenmal wirst du die Asche sein,
aber einmal auch der helle Schein.

Manchmal scheint die Uhr des Lebens still zu stehn,
manchmal scheint man immer nur im Kreis zu gehn.
Manchmal ist man wie von Fernweh krank,
manchmal sitzt man still auf einer Bank.

Manchmal greift man nach der ganzen Welt,
manchmal meint man, dass der Glücksstern fällt.
Manchmal nimmt man, wo man lieber gibt,
manchmal hasst man das, was man doch liebt.

Über sieben Brücken mußt du geh’n,
sieben dunkle Jahre übersteh’n,
siebenmal wirst du die Asche sein,
aber einmal auch der helle Schein.

Über sieben Brücken

Side 1
  1. Introduktion (Swillms)
  2. He, Mama (Swillms/Dreilich)
  3. Blues (Karat/Dreilich)
  4. Wilder Mohn (Swillms/Kaiser, Dreilich)
  5. Musik zu einem nichtexistierenden Film (Swillms)
  6. Auf den Meeren (Swillms/Demmler)
  7. Das, was ich will (Dreilich)
Side 2
  1. Gewitterregen (Swillms/Kaiser)
  2. Albatros (Swillms/Kaiser)
  3. Wenn das Schweigen bricht (Swillms/Kaiser)
  4. Über sieben Brücken mußt Du gehn (Swillms/Helmut Richter)

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