Monday 27 January 2020

LILA: Historia Gráfica de una Lucha

by Toni Galmés and Mª Ángeles Cabré
preface by Paula Bonet

When I saw it in the library, from the far, my first thought was: “Finally, a book about my favourite singer”! Of course, I was wrong, but still I am thankful to Lila Downs for the fact I opened this book and took it home.

Lila: historia gráfica de una lucha is a Spanish version of Lila: història gràfica d’una lluita and presents, to quote its publisher, Comanegra, “the history of feminism through its most representative images”. No, it is more than that. Artists are the fighters, and the images are the weapons. But how much feminist history and art one can fit in a 160-page volume? Quite a lot, actually. From abolitionism and suffragist movement to Arab Spring, Malala, Women’s March, #MeToo and, closer home,“Yo también soy adúltera”, 15-M movement and La Manada case; and, art-wise, from Delacroix and Goya through Rosie the Riveter to Guerrilla Girls, Femen, Pussy Riot, Pussyhat, and even Rosalía. Informative and up-to-date — I didn’t know about Ana Orantes murder or Rojava revolution before — and a pleasure to leaf through. My only issue is with the small size of illustrations placed in the margins, while on some pages the same margins are left completely blank.

Nos querían mudas y con las manos quietas. Por las noches, las manos sobre las sábanas y, en el caso de que cogiéramos un lápiz, dibujando «cosas bonitas». Nos querían mudas y atemorizadas. Pero ya no callamos, y ponemos nuestra intimidad sobre la mesa.
Lo personal es político. Por eso escribimos o dibujamos que el patriarcado nos maltrata, nos ridiculiza, nos cuestiona, nos invisibiliza, no nos escucha, nos impone una manera de ver y habitar el mundo, hace negocio con nuestros cuerpos, nos hipersexualiza en las campañas publicitarias, y se nos folla o alquila nuestros vientres.
En el ensayo Monstruas y centauras, Marta Sanz habla de la urgencia con que las escritoras deben enfrentarse a resignificar el lenguaje. Las dibujantes, las pintoras, las que pensamos con imágenes, debemos seguir este camino. El propósito es el mismo. Y ya no tenemos miedo ni a la palabra ni a las tinieblas.
Paula Bonet

Lola Vendetta (Raquel Riba Rossy), 2017

Tres Voltes Rebel (Ame Soler), 2017

Helena Pérez García, 2017

Marta Bellvehí, 2017

Agustina Guerrero, 2018

Laura Luelmo, 2018

Coco Dávez (Valeria Palmeiro), 2018

Paula Bonet, 2018

No comments:

Post a Comment